Katalogen



Har hört att man kan tjuvkika i nya engelska versionen av Ikea-katalogen på nätet. Det väcker lite nyfikenhet, men samtidigt... Jag och Katalogen har ett speciellt förhållande till varandra. När jag hösten 2001 skulle flytta hemifrån hade jag säkert spenderat flera tusen timmar bläddrandes i denna kära Katalog. Att kolla i den engelska versionen och dessutom på nätet känns lite som att gå bakom ryggen på Katalogen. ;D

Antingen förstår ni precis hur jag menar, eller så tycker ni jag är knasig. Jag tror det hela hänger lite samman med att jag bor i Umeå och närmaste Ikea ligger mer än 30 mil härifrån. Ett Ikea-besök för oss som har det så är alltså något speciellt som endast händer ett par gånger per år. Ett besök tar en hel dag i anspråk och för många tar det flera veckors övertalande av pojkvännen som följer med som bärhjälp. För ett Ikea-besök för oss Ikea-utsvultna tar minst 4 timmar och kostar minst .... ja många kronor varje gång! :)

Ja, jag tror faktiskt jag ska hålla mig från att tjuvkika för att sedan kunna ha den obligatoriska krypa-upp-i-soffan-och-läsa-Katalogen-med-en-kopp-kaffe-eller-te-stunden. För att sedan ringa till min vän C och diskutera om den var bättre eller sämre än förra året. :) Så Katalogen! Jag är dig trogen även denna gång! ;D
Lite Olika | |
#1 - - Tjohalia:

Jag förstår precis din känsla!

#2 - - Linda:

Jag håller med dig! :)

#3 - - Sofia:

Jag håller med dig helt och fullt! Även fast jag numer bara har 10 min till Ikea så är den dagen katalogen anländer helig!

#4 - - Annelie:

Kan bara instämma! Varför måste det vara så långt?

Blir ju ett sånt stort projekt bara att komma iväg..jaja, men desto roligar är det då man äntligen får åka =)



Annelie

#5 - - Livet i byn:

Nog är det för långt till IKEA alltid...men jag har tyvärr tjuvkikat jag ;0)



~Livet i byn

#6 - - Fröken Fräken:

Som sagt, vi har ju fått bra mycket närmare nu, tidigare 54 mil, nu runt 12 mil. Som av en händelse så är min bror där nu. Gav honom i uppdrag att byta min hatthylla till den skohylla det egentligen skulle vara och handla en ram. Mer grejer än så vågar man inte överlåta till honom... Och så klart att det ska vara katalogen och inte nätet!! Känna pappersdoftan, bläddra fram och tillbaka osv. Jag har sparat alla kataloger från 1997 (fast den har jag råkat klippa lite i, slängde nämligen fel då jag hade dubletter...)



Muchos gracias för allt beröm. Man blir ju alldeles vimmelkantig och vet knappt vart man ska ta vägen!! :-)



Jajamen, jag raceade om alla gubbar på Classe, och lämnade dem i vinddraget! Fast det tog ett bra tag innan jag hittade var de gömt undan stämplarna! Har haft ett lååångt telefonsamtal med Panduro, men de kunde inte hittad några stämplar i stil med det jag var ute efter. Och när jag vet vad jag vill ha så går det inte att kompromissa med några bokstäver i Comic Sans-typsnitt. Pfhui!



Hihi! Du har så rätt, det blev alternativ nummer 4. Fast jag behövde inte köpa något nytt, det blev ett vitt som jag hade tidigare. Jag verkar inte kunna sätta upp något mönstrigare eller färggladare i köket, inte just nu iaf. Jag vill njuta av ljuset så länge det bara går. Har dock insett att det är viss översvämning i tygskåpet och linneskåpet så jag håller på att göra en utrensning. För att bära ned i källaren...



Plättar på tråden trivs tydligen ypperligt i gråmulet risigt väder ute på en balkong, den frodas som sjutton då!



Det är väl inte så pjåkigt att glida runt och lyssna på musik och få sig ett par doser kultur typ.!! ;-) Och inte behöver man städa upp efter sig efter en sådan aktivitet heller (vilket jag ser som ett plus när jag ser mig omkring på röran av oavslutade projekt här..)

#7 - - Camilla:

ja ikea-katalogen verkar vara en stor nyhet här i bloggvärlden! :D Ska bli kul när den kommer, det e ju lite som en bibel ;)

#8 - - Nenne:

Hihihi jasså du kan hålla dig du?! :-D

Jag kikade några sidor tidigare men sen insåg jag också att pappersvaran är mer riktigt riktig.

Lukten av nytryckt Ikea-katalog mmmmmmm

Hoppas ni mår bra, kramar/ Nenne

#9 - - Jennie:

Å vad spännande att kika lite. Har nyss varit till Ikea och några nyheter har jag sett :)

De rutiga tyget finns att köpa på systerlycklig.

Där finns det massor med fint.

Ha de gott!

#10 - - dahlarna:

Jag har inte tjuvkikat i katalogen än! Jag som klagar på att vi har 5 mil enkel resa till närmaste IKEA! Jag ska nog sluta klaga på det... ;-) Men jag hoppas innerligt att katalogen kommer snart... Förra året hade den kommit till oss vid den här tiden! KRAMISAR!!!

#11 - - Kristina- Novemberbröllop:

Jag håller med, när katalogen kommer hem till oss blir det som magi:)Vill ha hem den nu, förra året kom den i slutet av juli. Kram

#12 - - Mallaco:

Ramlade in här när jag skulle kolla lite olika väggord! Jättemysig blogg, hit kommer jag absolut tillbaka!

#13 - - Anna:

Jag håller absolut med dig. Riktiga katalogens ankomst är ett högtidstillfälle! Nu har jag flyttat mig tio mil närmare själva varuhuset också, vilket såklart inte känns helt fel ;-)



Kram Anna

#14 - - Maria:

Jag förstår vad du menar. Nu är jag ju i huvudstaden och tillbringade måndagen i Barkarby med en hel del inköp som följd. En sak var slut där så imorgon innan vi åker norrut ska vi stanna till på Kungens kurva för en "snabbsväng", hi,hi, får se hur det blir med den saken... Det blir ju ofta lite "impulsköp" å nu riskerar vi ännu fler, men det är kul och som du säger, det blir ju inte så ofta! Kramen

#15 - - Malin Inspiration & design:

Åh vad jobbigt för dig som har så lååångt!!Fy så orättvist! Jag som får abstinens bara efter ett par veckor. Jag är ofta där eftersom vi tard et i samband med veckohandligen. :) Jag har 2,5 mil dit. Förut bodde jag i samma by och var där var & varannan dag. Var tvungen att kolla läget på fyndavdelningen. :)





Hur många kataloger har du sparat på dig. Jag skulle vilja ha tag i alla som funnits. :D



Kram

#16 - - J o h a n n a - Inredning & pyssel:

Det är en helt annan känsla att ha den i handen och bläddra igenom den än att kolla på nätet.

Jag gillar Ikea, det har alltid planerats och setts fram emot alla resor dit. Det har varit något speciellt att åka dit, vi har alltid tagit en heldag till att åka dit och även till köpcentrumet som är i närheten. Men för snart ett år sen fick vi Ikea i våran stad. Jag tycker det är roligt, men samtidigt blir det inte samma känsla. Jag kan gå in där varje dag om jag vill. Förr planerade jag massor och köpte massa saker varje gång, men nu blir det inte alls lika mycket varje gång. Men jag ser fram emot att gå runt och kolla in alla höstnyheterna. Ha en trevlig helg! Kram kram

#17 - - jenny:

Här hoppas jag varenda gång jag går till postlådan att den har kommit:-)

Kunde faktiskt inte hålla mig utan kikade på nätet men det var inte samma sak.

Det är ju som du säger då man inte har så nära till ikea, det blir lite mer speciellt tror jag.

Trevlig helg/jenny

#18 - - Johanna:

Håller med dig! Väntar tålmodigt på papperskatalogen :)



Trevlig helg, kram!

#19 - - Monkan:

Jag måste komma med ett erkännande... I nån blogg såg jag länken till den amerikanska web-utgåvan, och jag klickade på den! Men!!! jag stängde ner fönstret direkt. Jag ville bara se om det var sant. Jag menar, hur är det MÖJLIGT att den inte skickas ut i Sverige först av allt?! Hallå, det är ju IKEA of Sweeeden!!!



Jag har också en samling med alla gamla kataloger :-) numera dock förpassade ner till en bokhylla i förrådet. Nåt som är trist är att det inte stått årtal på ryggen alla år, jag har fått skriva dit det själv (kommer inte ihåg vilket/vilka år det var, min samling sträcker sig ett antal år längre bak i tiden än din...).



Vad jobbigt att ha så långt till IKEA, det borde tillhöra normal samhällsservice att alla ska ha överkomligt avstånd till IKEA :-) Jag bor i Stockholm så jag har två att välja på, det ena ligger dessutom bara 15-20 minuter med buss från jobbet, och om man är halvsnabb så hinner man med sista turen av IKEA:s gratisbuss som går in till stan och passerar ungefär där jag bor. Himlans bra för mig som inte har bil :-)

#20 - - Sofie:

Jag förstår hur du tänker :) Så där är jag också i vissa fall! Vill inte alltid tjuvkika... jag vill liksom vänta till "guld-ögonblicket". Men i nya Ikeakatalogen har jag faktiskt frossat på internet :) Kram, Sofie

#21 - - Jessica:

Jag förstår dig..o sen är det inte alltid samma sak i alla länder heller, så det är ju trist att sikta in sig på något som inte kommer till sverige!!!

Men nu är dagarn räknade :))



#22 - - Åsas formaliteter:

Jag hade också ett förhållande med IKEA-katalogen förr. Hade superkoll på hela sortimentet och visste exakt vad som var nytt och gammalt. Men sen flyttade jag närmare IKEA och tappade lite av spänningen, ett tag var jag på IKEA nästan varje vecka. Men nu har det inte blivit riktigt så ofta så nu är jag faktiskt lite sugen på att upptäcka årets nyheter...

Kram Åsa

#23 - - Josefin:

Jag håller med! Jag tänker också vänta tills den "riktiga" katalogen kommer! :)

#24 - - Lise:

30 mil, ojoj! Jag har ca 5 mil till "mitt Ikea" och är nog där MINST en gång i månaden! (men det är inte alltid jag handlar nåt kanske jag ska tilllägga)

Upp