Mina favoritbutiker i Akureyri

Detta är första gången jag sätter up "fotostudion" i badrummet! Men det är det finaste (och minst stökiga rummet) här på hotellet i Reykjavik! :) Jag ville visa upp de söta små hjärtana jag köpte på Sirka för ca 3 kr styck som skall målas med röda prickar när jag kommer hem! Å visst fick jag dem i en söt påse!



Shoppingtips på Island har efterfrågats och här kommer en liten guide över mina favoritbutiker i Akureyri! Har man lite tid för en shoppingrunda där tycker jag absolut att dessa butiker är värda att spana in:


Sirka (Skipagata 5, www.sirka.is)
Kan man bli kär i en affär? I så fall var det kärlek vid första ögonkastet när jag gick in i affären Sirka som jag även skrev om tidigare. En supermysig inredningsaffär med mycket zink, silver, randigt och prickigt, House Doctor, Bloomingville, glas, fina kuddar och en massa små prylar att botanisera bland.

BakgarðurinnTante Grethe" (Hólabraut 13)
Supermysig butik där man bland annat kan köpa nordiska delikatesser och vackert rustikt porslin.


Listfléttan Art Gallery (Hafnarstræti 106)
Härligt litet galleri med isländsk konst och konsthantverk. Här blev sambon kär i en superfin men tyvärr väl dyr tavla! :)


Te og Kaffi/Eymundsson/Penninn/Habitat (Hafnarstræti 91-93)
Här samlas tidningar (även ett litet urval av svenska inredningstidningar), böcker, papper och inredning i gemensamma häliga lokaler. Här finns även ett café med trådlöst internet och gott kaffe. Flera blogginlägg har producerats härifrån!


Frúin i Hamborg (Hafnarstræti 90, www.fruinihamborg.is/)
Välsorterad och rolig second hand/antikbutik. Lite dyrt i jämförelse med liknande butiker i Sverige tycker jag dock. Allt från lampor och porslin till kläder och skor.


Bláa Kannan/Blomsterbuð Akureyrar (Hafnarstræti 96)
Ska man gå och fika utan behov av internet ska man absolut gå till Bláa Kannan. Supermysig cafémiljö med underbara cheesecakes och smaskiga tårtor! Och inte nog med det, man kan smita direkt in till Blomsterbuð Akureyrar som bl a har superfina papper, Sia-grejor och blommor. Det kallar jag bra kombination och en bra avslutning på en shoppingrunda!

Resor | |
#1 - - Kikan:

Åh vad det är mysigt med affärer, och ännu bättre blir det när man får så där söta påsar oxå. Hoppas att du får en mysig kväll! Kram Kikan

#2 - - Tjohalias blogg om inredning:

Vilka söta hjärtan!

Kram Sandra

#3 - - Jo:

Åh, lyckliga du, som får både shoppa inredning OCH vara ute och resa! :)



Ha det gott!

#4 - - J o h a n n a - Inredning & pyssel:

Jättesöta hjärtan! Och fin påse också! Kram

#5 - - Fröken Fräken:

Den där Sirka, det verkar vara en rekordelig butik! Men nog var det besvärande lite tygbutiker! Har islänningarna varken kuddar eller gardiner?! Hur klaaaarar de sig?! Jag får ju nästan utslag på kroppen bara jag tänker på´t! Sedan lider jag lite extra nu eftersom jag inte hittat några bra gardiner till sovrummet. Jag löste detta genom att möblera om där.



Är det någon slags sten runt omkring handfatet? Coolt! Man får ju helt enkelt sätta upp fotostudio där det går. Jag var förresten och köpte en kamera till jobbet idag. Improviserade friskt och det fick bli en Canon 1000D. Blir nog dock svårt att använda den hemma... attans då! Den hade kanske behövts för att fånga den fiiina granen. Fast jag tror att det behövs en sommarsol som skiner in för at det ska bli bra. Men den är bra mycket finare och smakfullare än Lulus gran. Call me crazy, men jag gillar liksom när man kan se granbarren!



Ja, hör efter vilken metall som hon använder för att göra pynt och stansa i. Jag har varit nyfiken länge på om man inte skulle kunna göra likannde utan att ha någon metallverkstad med svets...



Håll ut, snart får du pyssla!!!

#6 - - Mrs. b:

Vad kul med isländsk shopping! Hoppas ni har haft det bra!

#7 - - camilla:

Ni verkar ha det hur bra som helst på island! Gillar hjärtana skarpt:) Kul med lite andra butiker och prylar än här hemma, förstår att ni inte kommer hem tomhänta!

#8 - - Smamman:

Spanar in shoppingtipsen. Vi köpte vår lägenhet av Frúin i Hamborg :-) Följde med en massa kul grejer och möbler på köpet. God fortsättning ;-)

Upp