Orkidéer på G

Helgen har varit bra, den blev inte riktigt som vi tänkt oss. Men vi har i alla fall fått välbehövlig vila! På lördagen var det fint väder. Så det blev en skotertur. Dock en riktigt kort en... Vi åkte en liten runda innan skotern bara lade av och inte ville bli lagad. Jaja, vi fick ringa svärfar som bärgade oss tillbaka. Så det blev mer vila än friluftsliv denna helg, vilket inte var helt fel det heller. :)

image76

Jag har i flera omgångar samlat på orkidéer, både på Phalaenopsis och mer ovanliga sorter. Som mest har jag väl haft ett 20-tal orkidéer hemma samtidigt, och jag vill inte veta hur många jag köpt totalt genom åren. ;)

Nu är det ju så att jag är en sådan person som kan bli less på mina blommor, jag tycker att det är kul att byta och förändra även i blomsterbeståndet. Så för tillfället har jag bara tre orkidéer. Dessa tre som syns på bilden, nämligen två gula vanliga Phalaenopsis (en ser ni här i blom) och en lila miniphalaenopsis.

Vanligtvis brukar jag ställa de orkidéer som inte blommar bakom gardinen, jag tycker att de ser så tråkiga ut. Men i denna lägenhet finns det ju bara ett sådant ställe, så jag var tvungen att tänka om. Nu står de istället på skrivbordet. För att de inte skulle se tråkiga ut så fick de krukor i samma färg men olika form och höjd. Det blev inte så tokigt, faktiskt, om man får säga så själv. :P Men när vi har stylat kontorshörnan färdigt tror jag dock att jag ska unna mig en blommande en som sällskap till de befintliga.

Ni uppmärksamma ser kanske att den orangea lampan har smygit sig iväg från min blogghörna... Den passade inte riktigt in i vardagsrummet så den fick flytta. Sen behövde jag faktiskt en lampa vid datorn som gav ett mer spritt ljus än den lampan (bild på min nystylade blogghörna kommer). Så nu lyser den upp vid orkidéerna istället. Jag har till slut bestämt mig för att inte spreja om den i ny färg. Jag får helt enkelt försonas med att den är orange! :)
Krukväxter | |
#1 - - Sandra:

Håller med dig, det såg bra ut trots att de inte blommar. Jag är inne på min andra orkidé men jag har en känsla på att de kommer att bli fler :) Kram Sandra

#2 - - jenny:

Jo här har du en till norrlänning:) Visste inte att du var från umeå heller förrns jag läste ditt inlägg om trasan på coop:)
Orkideer är så fina,har ingen själv men behöver lite nya blommor så det kanske blir en orkidee. Tycker lampan är jätteläcker som den är och passade så bra där den stod. Kram/jenny

#3 - - Johanna:

De var riktigt snygga även om de inte blommade. Jag brukar också gömma dem bakom gardinen när de inte blommar.

#4 - - Jenny:

Åh vad jag blev nostalgisk nu när jag ser din orangea lampa! Exakt en sån fast röd hade vi hemma hos mig när jag växte upp. Vad kul att du har en sån kvar!!!

Kram

#5 - - Sofie:

Vad glad jag blir, du är så välkommen så! Och jag kommer kika in här också. Vilken underbar köksgrupp ni har, det ser jättemysigt ut!

Upp