Göteborgstips & en sjal

Nästa torsdag till och med söndag bär det av på kurs genom jobbet igen faktiskt (appropå förra inlägget). Denna gång går resan till Göteborg! Så därför efterlyser jag tips på mat och shopping och övriga sevärdheter! Gärna nära Vegagatan då det är där kursen hålls. Det kommer egentligen inte bli så mycket tid över för flanering men i bästa Fröken Fräken-anda kommer jag att försöka hinna med så mycket som möjligt utöver kurstimmarna! :)



En bild bjuder jag också på. Ett bildbevis på att hösten här är varm och grå precis som min nuvarande älsklingssjal. Det är inte resultatet av garnnystanen i förra inlägget utan en sjal jag gjorde färdig i våras. I all ärlighet påbörjades den någon gång under hösten 2007, så det var lång tillverkningstid på den! :) Den är virkad efter samma mönster (bara stolpar) som denna sjal, men med mindre virknål och en massa fransar.
Garn och virkning | |
#1 - - Mrs. b:

Jag har ingen egen lista, men hittade nyligen en toppenlista här:

http://annasjul.blogspot.com/2009/11/jul-i-goteborg.html



Vilken fin sjal du virkat!

#2 - - Fanny:

Åh, Göteborg, vad härligt!!

Mitt tips på restaurang är Pasta + (Pasta-plus heter den alltså), om man nu gillar pasta. Det är en fantastisk restaurang, men se till att boka bord för där är nästan alltid helt fullt. Det ligger typ mellan centrum och Skandinavium, kan man nog beskriva det som, så vet du kanske ungefär?

Ha det så trevligt! /Fanny

#3 - - Anonym:

Å, vad trevligt att åka på kurs. Brukar ju vara riktigt givande. ;) Göteborgstips har jag inga speciella, vi åt på Hard Rock å där var det helt ok. Sen åt vi mest hemma hos våra vänner när vi var där i somras. Hoppas ni får bra väder!!

Kramen, Maria

#4 - - Jenny:

Vilken fin sjal du virkat! Tyvärr kan jag inte ge några tips på Göteborg då jag knappt varit där (haha himla Stockholmare...) Men ha en trevlig resa! Kram Jenny

#5 - - Saras Inredning:

Vilken härlig sjal =) Passar nu i höstrusket.

Även fast jag varit i Göteborg flera gånger så har det varit semester och bara planlöst promenerande i stan. Kolla med Trolda (länk hos mig) - hon bor nästgårds till G-borg och har säkert tips.



Ha det så kul på kursen!

Kramkram/Sara

#6 - - Guro:

Åh, så heldig du er som skal til Gøteborg! Jeg liker såå godt den byen! -kanskje fordi jeg er så glad i søstra mi som bor der, og som viser meg det beste av det beste?



Ser at Vegagatan ligger like ved nydelige slottsskogen, men regner med det ikke er natur du er mest opptatt av når du først er i byen..?



Men det er heller ikke langt å gå til Haga! :) Om du går nedover Øvre Husargatan/Sprängkullsgatan kommer du forbi en indisk restaurant som heter Tre Inder, og som har fantastisk god mat og utrolig god service! Og så finner du jo mange små koselige plasser i Haga... Og går du videre nedover tidligere nevnte gate og over broa, kan du bare fortsette rett fram forbi Hemkjöp og ta mot høyre, så er det myyye spennende å finne i de gatene nedover der i retning Mordstan...(eh, Nordstan er et fryktelig og stort kjøpesenter...heeelt uten sjarm!)



Lykke til, og koooos deg!

#7 - - Vardagstugg:

jättefin! Ha en trevlig helg och en mysig 1:a advent!



Annelie

#8 - - Lillsnörpa:

Bättre sent än aldrig :) Den blev väldigt fin tycker jag :)

#9 - - pysselpralinen:

Hej! Vilken fin sjal!

Så kul att du ska till kära gamla Götet. Det värmer mitt hjärta. :-)



Jag ska också dit nästa helg och fira en 60-årig mamma. Då bor jag på Guldheden som inte ligger så långt från Vegagatan (om jag inte är helt ute och cyklar).

Så lite tips i närheten alltså...hm...



Jag har ett älsklingscafé som heter Ethéls som ligger där i krokarna, på Linnégatan 72. De har världens bästa brunch till exempel! Och inredningen är helt igenom mysig. :-)



Sen finns det en liten butik på Olivedalsgatan 14 som heter Cornelia Form&Fantasi. Hon som äger butiken är en otroligt kreativ tjej som gör fantastiska små lerfigurer. Det gör mig alltid på gott humör att gå förbi hennes skyltfönster.



Om du har en liten stund över tycker jag att du ska hoppa på 1:ans eller 6:ans spårvagn och åka in mot stan (mot Länsmansgården, 6:an, eller Östra sjukhuset, 1:an). Sen hoppar du av vid Domkyrkan, fortsätter och promenerar i samma riktning som spårvagnen fortsätter att köra, svänger runt hörnet vid konditori Brogyllen och där på Södra Hamngatan 25 ligger Balders hage. Ett måste vid ett Gbg-besök! :-)

Sen kan du gå samma väg tillbaks igen och svänga in på andra tvärgatan till vänster, där finns bla GRANIT, Designtorget och en hel del andra trevliga småbutiker på gatorna där.



Lisebergs jul är ju inte heller fel om man är sugen på julgransljus och bjällerklang i överflöd! :-)



Hoppas att du får en givande och kul helg på bästkusten! :-)

#10 - - Fröken Fräken:

Men vilken underbar sjal! Jag måste ju ta och lära mig att läsa och förstå virk- och stickbeskrivningar...



Alla mina Göteborgsbesök den senaste året har varit för korta för att ens jag skulle hinna till alla de affärer som jag vill besöka. Trots att jag för det mesta kan vara kvick som en vessla! Men jag har hört mycket om Balders hage och Grönbergs Interiör. Och välkommen åter till Sverige! ;-)

#11 - - Sofie:

Vilken fin sjal, så duktig du är! Härlig färg på den.



Hoppas du får/hade trevligt Göteborg :)

#12 - - Anna:

Vilken mysig och fin sjal du gjort! Duktiga du ;-) Kram Anna

#13 - - Katja:

vilken mysig och fin sjal! :)

Upp