Smyckesförvaringstips

Jag har samlat ihop tipsen ni gett och fyllt på med lite egna idéer. Hoppas ni hittar lite inspiration! Det har jag absolut gjort! Smyckena nedan är förresten hemmasnickrade. :)









♥ Om du gillar att organisera


Skrin, lådor, korgar och skålar verkar vara ganska vanligt. Men för de flesta ger de otillräckligt med plats och en hög av hoptrasslade bijouterier! Har man smyckena i lådor och vill undvika att de ligger mot varandra (men ändå inte vill ha 1800 små askar) kan man ju sy smyckespåsar att lägga dem i. Typ två fyrkanter med nedvikt kant och en dragsko. Varför inte använda olika tyg till varje smyckestyp, så hittar man lite lättare. Eller kanske skriva/stämpla på påsen vad som finns inuti.


Minibyråer av olika slag kan man ju måla, tapetsera eller pynta personligt.  Fiskedragslådor är ju också en bra idé för oss som gillar att ha det organiserat. Jag har faktiskt tidigare funderat på ett sånt där riktigt stort skruvlådesystem för garage till mina smycken. Lite snyggare men lite mindre rymligt är krukorna från Cult som man kan sätta etiketter på.













♥ Om du vill visa upp sina smycken


Rosa Hemmet har sina hängande på ett renhorn. Läckert! Man kan även hänga smycken på en gren, antingen en riktig eller kanske en från Pluto Produkter. Själv har jag några av mina ringar och armband på ett servettställ. Smyckes/dekorationsträd finns från tex IKEA, Menu, Pluto Produkter eller Åhléns. Eller räcker inte det så kan man ju använda ett sånt där värmeljusträd som står på golvet, eller för riktiga samlare kanske det behövs ett riktigt träd! ;)












♥ Om du vill pyssla lite själv


Butikssmyckesställ är en annan idé, det går ju faktiskt att bygga ett sådant själv om man inte hittar att köpa. Kanske av en sån där snurrande bricka, några plankbitar och ett gäng snygga krokar. (Visst har ni lite fantasi! *skratt*)


Pyssla och syssla
har sina smycken i en plastfickehängare. Vill man inte ha en i plast kan man sy en liknande av ett duschdraperi (perfekt i ett badrum) eller av tyg. Eller kanske bakstycket i tyg och fickorna av genomskinlig plast så man kan se vilka smycken som är var.


♥ Om du har en bit vägg över


Handdukskrokar eller kanske skåpsknoppar direkt på väggen kan bli häftigt. Eller så kan man sätta dem på en MDF-skiva, kanske målad eller sågad i någon rolig form. Det blir ju som en tavla i sig.


En anslagstavla kan man ju piffa på olika sätt för att hänga smycken på. En i kork kan man ju använda nålar på eller skruva in snygga krokar eller knoppar. Eller så tar man en canvasduk där man gör hål i duken eller använder nålar för upphängning. Båda dessa kan man ju piffa med tyg eller färg om man vill. Har man en anslagstavla i metall kan man ju använda Ikeas kryddförvaringsburkar för ringar och örhängen samt borra och fästa krokar i för armbanden halsbanden. Ett annat pysselprojekt för örhängen är att ta en gammal ram utan glas och fästa ståltrådar tvärsöver att hänga örhängena över. Och slutligen, har du inte en bit vägg över, men en garderob kan du sätta krokar på insidan av garderobsdörren!


Sen vill jag bara påpeka att smycken bör ju inte förvaras som jag gör i badrummet. De kan ju faktiskt bli förstörda på grund av fukten!

Pärlor och smycken | |
#1 - - Tjohalias blogg om inredning:

Vilka härliga tips du har kommit på och samlat ihop! Kram Sandra

#2 - - Almgården:

Hej igen!



Jag tipsade ju om ngt helt annat men nu hittade jag en vajer hemma som är köpt på Lagerhaus för vykort eller nått ca 75 cm lång med små klänypor på. Perfekt att hänga smycken på!



kramar från Almgården

#3 - - Evelyn, i hemmet:

Man kan använda sig av mycket om man bara ser sig omkring. Jag har ingen som helst ordning på mina smycken, och använder inte så ofta heller.

Fina smycken!!

Kram, kram!

#4 - - Annika:

TACK för en underbar sammanställning! Så roligt med alla nya tips! Jag kanske byter hemma hos mig :)

Kram Annika

#5 - - Josefin:

Svar: Tack så jätte mycket, ser att du också gör smycken. Visst är det kul? :) Tack för alla tipsen, de passade mig perfekt, jag har verkligen ingenstans att göra av alla mina smycken nu. Så jag ska pyssla ihop någonting efter dina tips! :) Kram

#6 - - Ljuvligt Hemma:

Fin fina tips... gjorde själv en smyckesförvaringstavla på insidan av min garderobsdörr i helgen. Bilder på den kommer inom kort på bloggen :) Kram kram.

#7 - - Anki:

Tackar för alla fina tips! Jag borde verkligen städa upp lite bland mina smycken...

Vet vad du menar med förhållandet till Katalogen ;) Jag har också tre-fyra timmars resa till Ikea så det blir mycket sällan man åker dit

#8 - - Anna:

Vad bra att du sammanställt alla tips! Tack snälla du! :-)



Kram Anna

#9 - - Monkan:

Vilken bra sammanställning du gjorde! Bra tanke där att ha framstycke i genomskinligt och bakstycke i tyg. Jag har faktiskt funderat på att sätta nåt kort i några av mina plastfickor, som bakgrund och som lite stadga. Men… kort har en viss förmåga att inte må så bra i fuktiga badrum, smyckena däremot är jag inte så orolig för, jag har faktiskt hört olika varianter om det, att en aning fukt kan vara bra.



Ditt förslag om smyckespåsar i olika tyger, det är ungefär så jag har i byrålådan. Smyckespåsarna har någorlunda samma färg som det armband som ligger i. (Dock fådda påsar, inte sydda… såna som kommit med på köpet).

#10 - - Elina:

vilka suveräna tips! Så kul och läsa och inspirerande. Det är inte så bra att ha silversmycken ute i luften när de inte används. de blir nämligen gula på utsidan vilket beror på att det reagerar med syre. men harman inget emot att putsa dem (vilket man bör göra då och då iaf) gör det ju absolut ungenting.. tänkte får tipsa om det nu när du gett mig så många bra tips.

finns speciellt puts för smycken förresten hos de flesta smyckesbutiker.

Upp