Rundetårn i Köpenhamn


Tillbaka från Köpenhamn (ja, eller egentligen kom vi ju hem för en vecka sedan). En riktigt trevlig stad som jag absolut skall besöka igen! Det blev inte så mycket shopping dock, utan mest sightseeing i denna vackra kulturstad!

I övrigt så rullar dagarna snabbt på mot jul och vi kommer att bli bortskämda med ett jullov som heter duga. Ledighet från den 19:e december till den 3:e januari! Det är annat mot mina tidigare jular i butiksbranchen! :) Å såklart firas julen på hemmaplan i Umeå!

Resor | |
#1 - - Nina:

Vilken härlig bild! Jag har aldrig varit i Köpenhamn, men det står högt uppe på listan över platser jag vill besöka.

Vilken lyx med lång julledighet!

#2 - - Fröken Fräken:

Aha! Jag tror minsann att Lotta och Giggi klättrar upp i det tornet när de besöker Köpenhamn! (och då menar jag naturligtvis världens bästa Lotta, i Lotta-böckerna av Merri Vik!)

Sådant där hääärligt jullov ska jag minsann också ha. Fast jag är inte omöjlig, jag skulle kunna börja mitt jullov redan imorgon. Jajamen, det skulle kunna gå hur bra som helst! ;-)

#3 - - pysselpralinen:

Vilket vackert foto! Är det från en byggnad i Köpenhamn? Måste undersökas!

Låter som att ni får ett välbehövligt jullov hemma-hemma. Långt och bra, så ska det vara. :-)

Jag vet inte riktigt hur det blir med mitt jullov i år men jag är så glad att jag har fått ett jobb så jag kan gärna arbeta. Så länge jag får se Kalle och dricka glögg på stranden på julafton. Och jag får väl vara nöjd med ledighet, har ju haft det ett tag nu. Tillräckligt länge för att bli bra kompis med symaskinen igen. Fast nu blir det kanske till och med lite jobbigt att skiljas på vardagarna...:-)



Nu ska jag baskemig ge mig på att bända och böja lite i min nyinköpta najtråd för att se om jag kan skapa något i stil med dina alster. När jag såg din bloggbild nu blev jag så inspirerad!

#4 - - Monkan:

Allt ska man behöva göra själv eller? ;-) Kulturanalfabet som jag är så hade jag inte den blekaste om vad Rundetårn var så jag måste ju göra en sökning. Och kan konstatera, din bild är bättre än deras egen :-) Vilken cool byggnad.



Ja du har ju gjort en del trådgrejer själv så det är klart du såg direkt vad det skulle bli :-) en hängare, och nu är bilden inne på bloggen. Det var läraren på kursen som valde ut tråden men jag är rätt säker på att det är som det står i boken (uppslaget är också med i nya inlägget), najtråd 1,5 mm och 0,5 mm galvad järntråd. Jag skulle nog beteckna min tunna tråd som "vanlig ståltråd", vet inte om järntråd är samma sak. Och inser just att jag gjort en dum beställning från Slöjddetaljer, klickade bland annat hem en liten spole tråd, "blomstertråd", och tänkte att spole, det är så klart 0,5 mm. Men nähä, den var visst 0,7 och det är nog för tjockt och oformligt för att linda som jag gjort på hängaren.



Mjukheten/hårdheten har ju inte bara med tjockleken att göra, en del trådar kan nog vara lite mjukare, om de är av aluminium eller blandade med plast.



Nej, du har inte frågat förut, inte mig i alla fall, och inte skulle det göra nåt heller! Och javisst, snygg ordvits :-)

#5 - - Vardagstugg:

Då håller jag tummarna att vi har fått lite snö här hemma i umeå innan ni kommer =) Vilken fin bild!



Annelie

#6 - - Katja:

vad kul att du bloggar lite igen! :) Jag vill också ha julledighet :)

Upp