Slut på ferie för denna gång

Tillbaka till verkligheten, eller i alla fall till Norge och arbetet där! Semestern i kära hemstaden Umeå har varit super och nu är batterierna rejält laddade! De hundra milen tillbaka hit till dalen avklarades i söndags utan större plågor och nu återstår det att se när vi åker hem till Umeå nästa gång... Borta bra men hemma bäst stämmer för mig (och hemma är ju Umeå) så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan vi åker tillbaka till Björkarnas Stad.

Blommorna i lägenheten lämnades nästan åt sitt öde nu när vi var i Sverige. Jag tillverkade hemmagjorda semestervattnare av sugrör och bomullssnöre och det gick sådär. Plättar på tråd gick åt, men pelargonerna och hjärtan på tråd klarade sig levande ur semestern. Jag tror att felet kan bero på att jag inte lät trådarna ligga i vatten tillräckligt länge innan jag stoppade semestervattnarna i jorden, för de var ganska torra när vi kom tillbaka... Hoyorna klarade sig hursomhelst galant utan semestervattnarförsök, men då tål de ju peppar! :)

Jaja, dessa bilder från vardagsrummet är tagna innan semestern och Mårbacka-pelargonen är faktiskt inte så mycket bladfattigare nu. Bara lite... ;)

Lägenheten i Norge | |
#1 - - Bokmalen:

Vilka fina bilder!! ;) Å, ja visst är Umeå hemma. Jag har ju bott på några olika ställen mest för att jag var så less på Umeå... Efter några år borta så fick jag en otrolig längtan å hemmakänsla så då flyttade jag tillbaka å sen har jag aldrig längtat bort!! Så jag ångrar inte mina år borta från stan...

Hoppas ni får en fortsatt fin sommar!!

Kramen, Maria

#2 - - Jill:

Välkommen tillbaka! Så fin färg det var på den pelargonen.



Ja, det där med blomstervattning under semester är inte det lättaste. Jag har testat lite olika genom åren, men ska nu försöka med petflaskor (uppochner vända, fyllda med vatten och nertrykta i jorden) iaf till hyacinterna.



Ha det fint!



#3 - - Fröken Fräken:

Vad bra att ni är tillbaka, fulla av umeåenergi! (hm, det där lät som reklam för något elbolag..) Snören och plastslangar brukar annars funka finemang, jag hade mina blommor i Värmland knutna till värsta baljan när jag var borta (hemma!) hela sommaren och det funkade bra. Men som sagt, snörena ska nog vara riktigt blöta.



Här har man fortfarande semester (tack och lov!) även om det känns som om dagarna försvinner snabbare än Jens Byggmark ur första åket. Försöker fylla dagarna med många loppisbesök, diverse utflykter (inte kunde man ju tro att militärt överskottslagret i Sangis skulle ha mina nya hallampor!) och så mycket pyssel som jag bara kan komma på. Och så en och annan deckare. Nu ska vi lära oss lite mer italienska och se på Kommissarie Montalbano!!



Hur gick det förresten på den där loppisturnen som krävde vägbeskrivning???

#4 - - Vardagstugg:

Vad bra att ni har haft det skönt här "hemma"! Synd du missar den superbraiga auktionen i norrmjöle i år..om ni inte ska tillbka en sväng vill säga =) har hört att den är nu i slutet av juli..

Ha det bra!



Annelie

#5 - - Marika på Odlingspyssel:

Vad bra att de flesta av blommorna klarade sig, ett annat knep är att stäcka över jorden i krukan med mossa eller lecrakulor (mossa är ju snyggast) och vattna igenom innan man åker. :)

Upp