Focaccia



Brödet jag bakade häromdagen blev supergott och jag tänkte dela med mig av receptet som jag hittat på recept.nu och omarbetat lite. Ja, garneringen går ju att variera i oändlighet och själva brödet var inte alls svårt att baka. Å det går bara bra att frysa. Smaklig spis!


Ingredienser
7 dl vetemjöl
25 g jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja

Garnering
svarta oliver
soltorkade tomater
färsk timjan
flingsalt
olivolja


Gör så här
♥ Smula ner jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader (fingervarmt), häll lite av det över jästen och rör om tills det löst sig.

♥ Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och vetemjöl och arbeta degen smidig. Degen ska vara ganska lös. Jäs under duk i cirka 40 minuter.

♥ Tryck ut degen i en oljad långpanna och låt jäsa ytterligare 35 minuter.

♥ Strö över timjan, oliver och tomater och tryck ner dem lite i degen. (Jag hade inte tryckt ner tomaterna ordentligt å de blev nästan lite brända.) Salta och stänk över olivolja efter smak.

♥ Grädda cirka 15 minuter på 225 grader i mitten av ugnen.


 

Mat och bakning | |
#1 - - Annelie:

Såg verkligen gott ut och verkade inte allt för svårt!



Trevlig helg/ Annelie

#2 - - Evelyn, i hemmet:

MUMS!

Nu har vi fått tillökning i familjen. Kika in om du vill se nåt sött :)



Kram, kram!

#3 - - Camilla:

Tjoppla! Vilket smarrigt bröd du bakat, ska nog baka det någon dag, när vädret inte skiner så förbaskat ;) Snygga växter du visar här nedan! Trevlig helg

#4 - - Iris:

det får jag ta och spara. älskar focacciabröd :)

#5 - - Sandra drömkaka:

Foccacia har jag länge funderat på att baka, kasnke skulle ta & göra det snart nån dag :)

Upp