Söndagsfunderingar om fritid


Jag läste eller hörde någonstans nyligen att vi i västvärlden aldrig haft så mycket fritid som nu... Fri tid. Det låter så fantastiskt härligt när man hör det som två ord istället för ett. Fri tid. Men vad gör vi med denna fria tid? Vad fyller vi den med då stress numera är närmast en folksjukdom?

Jag var på kurs häromsistens och en av föreläsarna sa att vi har tid till allt vi vill, ytterst handlar det bara om prioriteringar. Det lät så himla befriande. Det gav mig insikten om att det faktiskt är jag själv som har makten över min egen tid. Makten, och såklart då även ansvaret! 

Den senaste tiden har det pågått massivt tankearbete här i dalen. Och kontentan är att det äntligen är dags! Vi flyttar hem den 7:e maj! För att återta tiden och fritiden! Vi skall göra vårt bästa för att fylla dem båda med saker som verkligen betyder något!

Uppdatering, 100321: Bildtexten föll bort: Frösådden den tar sin tid. Här kommer såsmåningom timjan och basilika.
Personligt | |
#1 - - Lena:

Det är bra saker du skriver om. Ibland kan jag dock känna att man blir fängslad i all sin fria tid och stressen som vi tar på oss. Jag vill också återta min tid.

#2 - - Sofie:

Lät som en intressant föreläsning du varit på. Jag har funderat mycket på det där, att det sägs att vi aldrig haft så mycket fritid som idag och ändå så är vi alla mer eller mindre så otroligt stressade. Kanske är vi många som är dåliga på att prioritera? Men det låter härligt att vi faktiskt kan ta makt över vårt eget liv och vår egen tid!



Hoppas du haft en fin helg!

Kram, Sofie

#3 - - Fröken Fräken:

Jag har varit på en inspirerande föreläsning med Thomas Fogdö och Johan Plate. I vanliga fall brukar jag inte gilla sådana där "allting är möjligt"-föreläsare för det brukar bli för klämkäckt. Men dessa var väldigt bra! De pratade de om vikten av att hitta sitt sätt att åka mer storslalom. Dvs att hitta saker som är roliga att göra, som man bara gör för sig själv, som inte har något med jobb att göra. Precis min grej!



Vad roligt att ni flyttar hem igen, jag tycker att ni jobbat för mycket, och inte alls fått pyssla, blogga eller loppat tillräckligt. Maj är en bra månad det!!

#4 - - Anna:

Det där låter som en vettig föreläsning som jag verkligen skulle behöva höra. Jag måste bli bättre på att prioritera och ta mig tid till sådant jag vill göra på min fria tid. Dock innebär det att man som småbarnsförälder också måste få till den där egna tiden...



Välkomna hem! KRAM Anna

#5 - - Lena:

Tack för besöket. :) Åh, jag känner igen det där också. Man gör saker man vill till måsten. Varför gör man så?! Det är konstigt det där. Jag får ta fundera på det där och vad det innebär. Många bra funderingar.

#6 - - Ellis:

Ramlade in från Lena! =)

Det låter bra, att det handlar om proriteringar!

Måste fråga, kan man plantera basilika nu eller är det för sent, funderat på att gro egen! =)

Kram

#7 - - Jo:

Helt rätt, det handlar om prioriteringar!

Kul att ni flyttar hem igen, jag säger som frk Fräken, ni verkar ha jobbat på tok för mycket! ;)

#8 - - Åsas formaliteter:

Kul att ni kommer flytta hem igen! Måste vara skönt att ha tagit beslutet.

Och vad härligt vårgrönt med små örtskotten. Nu blev jag sugen på att så själv. =)

Kram Åsa

Upp