Söndagsfunderingar om inredningsstil

Jag upplever ofta att vi människor är en otroligt kategoriserande art. Allt ska kunna placeras i en kategori som gärna också namnbestäms. Har vi alltid varit så eller är det ett arv från Linné, kanske?

Såklart kan det ju fylla en funktion att organisera, kategorisera och sortera, någon sorts antikaosintention. Personligen gillar jag att ha ordning och reda. "Var-sak-på-sin-plats - så-går-livet-lite-lättare". :) Men det kan oxå vara lite hämmande det där tycker jag.

Jag har nog sedan jag startade blogga för några år sedan funderat på vilken inredningskategori jag tillhör. Jag gillar modernt, vitt, 50-tal, IKEA, gammalt, nytt, grönt-brunt, shaker-stilen, retro, zink, svart-vitt, new england, naturinspirerat, skandinaviskt, mönster, ja det bara fortsätter... Jag dras hela tiden mellan olika stilar och kanske tillhör jag inte någon renodlad inredningskategori. Av någon anledning känns det lite frustrerande, varför det? 

Är det för att det tidigare varit fel att blanda olika stilar? Att trenderna varit ganska likriktade och stöpta i en mall-aktiga? Antingen är man stil X eller stil Y, eller kanske stil Z och detta bör gå som en röd tråd genom hela hemmet. Jag vet inte... Jag vet i alla fall att jag ska försöka lägga lite mindre energi på att kategorisera min egen stil och bara inreda som jag vill! Och det är ju även det som är trendigt just nu, tack så mycket för det! ;)


Inte stilrent utan stilblandat,
och så lite katthår på det! :)

Tankar och funderingar | |
#1 - - Sara:

Amen to that!

Jag har precis kommit till samma insikt. Det jag tycker är fint och väljer att plocka i i mitt hem är ju egentligen en stil - min egen! Plötsligt blir inredandet lite roligare ;)

Tycker ditt hem ser väldigt inbjudande ut på de bilder du visat - heja dig!

#2 - - Jill:

Hi Hi! Det ska jag börja säga - min stil är stilblandad! En blandad mix av allt man upplevt, sett, gillat, inspirerats av, haft lust till, spontanköpt, humörbestämt, accepterat, ärvt, hittat. :-)



Hoppas du har haft en fin helg!

#3 - - Camilla:

Din TV-bänk ser trevlig ut, har du någon annan bild på den, vart är den ifrån?

#4 - - milla - andante:

Hahaha... härligt! Här har jag också lite katthår på toppen (men de går i det röda, och jag har precis läst en lista att röda katter är trendiga nu...haha, så hon får vara kvar ett tag till!;)



KRAM

#5 - - Ulrika:

Ja, det är bannemej inte lätt att veta vad man gillar, vad det hamnar i för kategori alltså.. Men huvudsaken är att man gillar det :-) Min stil är retro-lantlig-gammaldags med dragning åt det mörka hållet (istället för det VITA). Undrar vad den kallas..? :-D

#6 - - Fröken Fräken:

Det finns en himla massa som jag verkligen gillar, jag dras både till häftiga grafiska mönster, vitmålade korgar och kurviga lampfötter i 1970-tals stil. Men jag har dock märkt att det är ganska mycket som jag gillar att titta på, men inte jämt. Så de där grafiska tygerna får jag klappa på i affären. Kanske att det vore annorlunda om jag bodde större och kunde ha ett rum i varje stil! Det vore något det!!



Jaså, det ska iväg på Sthlmstripp? Jag ska dit nästa måndag och även måndagen därefter! :-) Nu vet jag ju inte riktigt var i Sthlm du ska vara, men har man inte så mycket tid brukar jag köra Gamla Brogatan - Drottninggatan - Kungsgatan - Sveavägen. Då hinner jag till Berry Details och In & Finn (GB), HM Home, House Doctor, ROOM (DG) Iris HAntverk, Kreatima, Granit, Panduro, Village, Stockhome (KG) och Ohlssons tyger, Mio (SV). Men man får vara snabb i fötterna! Vore jag dig skulle jag nog ta en sväng till HM Home och House Doctorbutiken (i PUBhuset) om du måste prioritera.

#7 - - pysselpralinen:

Jag känner igen mig! Tycker ofta det känns lite stökigt och jag får kämpa för att inte spreta iväg åt olika håll. För man kan ju blanda men då ska det ju funka ihop på nåt sätt också. Som sagt, jag får kämpa lite för att få till det. Just nu önskar jag att jag kunde måla varenda vägg i lägenheten helt vit, slänga ut de rödbruna innerdörrarna genom fönstret sen riva ut de skitfula beigebruna plastmattorna. På nåt sätt tror jag att det skulle kännas mindre spretigt då.

Nu är det sovdags för den hårt arbetande. Pyttelite skönt är det ju ändå att vara arbetssökande och slippa stiga upp kl 5, eller hur;-)

#8 - - Pysselprinsessan:

Camilla: Här kan du se tv-bänken i 2 tidigare inlägg från vindsvåningen:



http://pysslamera.blogg.se/2008/july/sommartv.html

http://pysslamera.blogg.se/2008/february/nytt-i-vardagsrummet.html



Den är från Jysk. Jag tror den heter Janus, men jag kan oxå minnas helt fel! :)



Kramar

från

Pysselprinsessan

#9 - - Erika:

Right on! Själv har jag en skön blandning av antikt, ikea, svart-vitt, romantiskt, gör-det-själv, loppis, nytt, 50-tal, slitet, ärvt och mimimalistiskt med en skvätt av kreativt kaos. Då trivs jag bäst! :D

Upp